začínáme cvičit

strečink

relax

jak začít cvičit

kondice

dýchání

wellness

Svatá sauna / 26.11.2012

Pobyt v  sauně zvyšuje imunitu, uvolňuje ztuhlé svaly, zbavuje stresu a nemocí s ním souvisejících. Navíc zlepšuje kvalitu kůže. Ničte zimní splíny a čerpejte energii v sauně!

Saunování je zcela organický způsob, jak se přirozenou cestou obrnit proti infekcím a virózám. Přehřátím dochází k výraznému prokrvení sliznic, odstranění hlenu s navázanými mikroby a ke zvýšení tvorby obranných látek. Díky pravidelným návštěvám sauny se zbavíte vlekoucích se nachlazení, čekání u doktora i utrácení v  lékárnách.

Naučte se relaxovat v sauně

Nesmírně tím utužíte své zdraví a pročistíte si organismus. Nuže vzhůru do sauny. Právě teď je ideální doba, kdy začít se saunováním. Příjemně se prohřejete a zlepšíte si náladu, takže vás nedostane sychravé a nevlídné chladné počasí. Stačí si udělat alespoň jednou týdně čas jen na sebe. Uvidíte, že vaše tělo to ocení. Pravidelné saunování zvyšuje odolnost proti virovým onemocněním dýchacích cest, působí blahodárně na pokožku a může vás zbavit  zdravotních problémů vyvolaných dlouhodobým stresem. Saunování také uvolňuje ztuhlé svaly a odplavuje z nich únavu po náročném sportovním výkonu. Navíc návštěva sauny zvyšuje účinek následné masáže.

K prohřátí stačí 10 minut

Aby mělo saunování ten správný efekt, vyplatí se dodržet osvědčená pravidla pro pobyt v ohřívárně a ochlazovně. Doporučený čas pro pobyt v sauně je 8 až 12 minut. Kratší doba nemá požadovaný účinek. Tělo by se totiž nestačilo dostatečně prohřát a pořádně nastartovat termoregulační procesy. Stejně tak není saunování soutěž v tom, kdo se víc vypotí a vydrží uvnitř déle než ostatní. Zůstat v sauně více jak 15 minut, ať už z hloupého hrdinství, nebo domnění, že tak ještě zvýšíte účinek sauny, je velmi nezdravé. Pouze tím vysilujete organismus, kterému tak dlouhý pobyt v horku neprospěje. Naopak si tak zaděláváte na různé problémy, ať už oslabení imunity, nebo třeba kolaps.

Při saunování ležte

Rozdíl mezi níže a výše položenými pryčnami v sauně je několik desítek stupňů Celsia. Když  budete sedět, vaše nohy mohou být ve vzduchu ohřátém třeba jen na 50 °C, zatímco hlava v 100 °C horku. Proto je nejvýhodnější v sauně ležet, tedy pokud máte místo. Tělo se tak prohřeje rovnoměrně.
Že neležíte, protože se vám pak vždy zamotala hlava, když jste chtěli odejít? Zkuste si minutku dvě před odchodem lehce rozhýbat ruce a nohy. Poté se pomalu zvedněte, chvilku poseďte a teprve poté vstaňte a odejděte.

V bazénku jen krátce

Optimální pro zchlazení je studený bazének. Ale i tady platí, že více neznamená lépe. Bohatě postačí jedna, maximálně dvě minuty. Lepší než jen tak postávat, je se v něm alespoň trochu hýbat. Ochlazení tak bude účinnější. Při delším pobytu ve studené vodě byste akorát prochladli. Jestli je na vás takové ochlazení moc prudké, postačí i sprcha. Můžete začít pozvolna, nejdříve nohy a ruce, teprve poté trup. Hlavu postačí jen krátce smočit, nebo jí můžete zcela pominout.

Tři prohřátí postačí

Kolik „koleček“ v sauně uděláte je jen na vás, nemělo bych jich být ale více než pět. Jedno až dvě prohřátí mají povzdubivý účinek, který můžete využít například před další, zejména duševní, aktivitou. Obvyklé tři pobyty v sauně během jedné návštěvy působí na organismus relaxačně. Čtyři až pět prohřátí, které navodí únavu a ospalost, byste měli absolvovat pouze v případě, že už vás nic nečeká a půjdete spát. Mezi jednotlivými prohřátími si můžete případně na chvilku odpočinout, ale příliš pauzy neprotahujte. Pokud by se vám chtělo spát, nebo jste dokonce usnuli, pak už není vhodné znovu dráždit organismus další návštěvou v sauně. Delší pauzu, třeba i na krátké zdřímnutí, si raději vyčleňtě až po posledním saunování.

Nezapomeňte:

*Před saunováním se důkladně umyjte.
*Pijte hodně neperlivé vody, před, při i po návštěvě, protože v sauně vypotíte až půl litru tekutin. 
*Na dřevěné pryčny vždy položte z hygienických důvodů prostěradlo nebo velký ručník. Navíc se pak nemusíte bát, že byste se o horké dřevo popálili.
*Před schlazením v bazénku se vždy z hygienických důvodů osprchujte.
*Saunovat byste se neměli zejména po vyčerpávající fyzické práci.
*Po saunování se osprchujte pouze vodou - bez použití mýdla.

Kdy vám sauna neudělá dobře?

Pokud jste zdraví, pak se můžete bez obav vydat do sauny. V opačném případě raději zůstaňte doma. I tak zdánlivě banální onemocnění, jako je běžná lehčí viróza, by mohlo mít po návštěvě sauny mnohem vážnější následky. Sauna je pro vás také nevhodná, pokud máte vysoký krevní tlak, problémy se srdcem, akutní zánět žil a zánětlivá stádia revmatických onemocnění. Stejně tak, pokud vám život znepříjemňují onemocnění vnitřních orgánů (ledvin, jater, slinivky), ischemická choroba mozku, epilepsie, či zhoubné nádory. Že nejste fit, ale vaše zdravotní problémy jsou jiné, než ty uvedené? Pak se poraďte o vhodnosti saunování se svým ošetřujícím lékařem.


Tip:
Z doplňků do sauny jsou nasnadě aromatické oleje, nabízí je i čeští výrobci, ale my jsme se rozhodli vsadit na zaručenou kvalitu. Vyzkoušejte Poznávací sadu Aroma Sauna od Primavery, stojí 199 Kč, obsahuje 3 lahvičky po 10 ml - kombinace Pomeranč/Zázvor, Lemongrass/Cedr, Grapefruit/Limeta. Primavera sauna oleje umocňují účinky sauny, napomáhají hluboké regeneraci a očistě organismu. Skrze pokožku a inhalaci působí éterické oleje pozitivně na naši přetíženou mysl a odplavují nahromaděný stres. Používají se tak, že 10 - 25 ml (cca 2-5 uzávěrů) koncentrátu smícháte s 1 litrem vody. Poté kropíte horké sauna kameny,15 - 20 g této směsi na 1 kubický metr prostoru v sauně. Stoupající páru rozvíříte ručníkem. Následně zhluboka dýcháte a relaxujete. Zakoupit můžete ZDE(http://www.primavera-bio.cz/primavera-testovaci-set-sauna).

text: šust, foto: primavera