Fenomén barefoot

Proč chodit naboso? Proč to dopřát i vašim dětem?

Zima: Jak se přirozeně stravovat a jak BÝT

Představujeme: Tradiční českou značku Manufaktura / 1.7.2014

Manufaktura je stoprocentně česká značka představující už téměř 25 let pro nejen české zákazníky převážně řady lázeňské kosmetiky inspirované českou tradicí a rukodělné výrobky z českých dílen.
 

Společnost Český národní podnik byla v roce 1991 původně založena s úmyslem udržet a prostřednictvím vlastní obchodní sítě i prezentovat česká a moravská řemesla, kterým v té době hrozil zánik. Postupně se jí podařilo sdružit přes 250 drobných řemeslníků a menších českých firem, jejichž výrobky se dodnes prodávají v síti obchodů Manufaktura Original Czech Tradition. Zajištěním pravidelného odbytu a spoluprací při vývoji, designu a ochraně produktů pomáhá dodnes Český národní podnik udržení mnoha unikátních řemeslných technik. Je poměrně záslužné, že se dnes již spíše česká kosmetická značka věnuje tomu, aby nezanikala česká tradice a řemesla.
V roce 1998 pak firma navázala na dávnou tradici výroby čerstvých glycerinových mýdel v bývalé Kadlecově mýdlárně v Libni. Díky úspěchu mýdel s obsahem bylin, koření a ovoce a nebývalé poptávce byla pak tato mýdla postupně od roku 2001 doplňována o další kosmetiku a byl vytvořen menší kosmetický provoz na evropské úrovni, který produkuje v současnosti hned několik tělových a pleťových řadu i pro tu nejcitlivější pleť pod značkou MANUFAKTURA.

Jak to bylo s kosmetikou

V roce 2005 uvedla značka kosmetickou řadu Spa Tradition Karlovy Vary, která se opírá o věhlas lázeňského města a je založená na rostlinných výtažcích a přírodních zdrojích, jako jsou soli, kaolín, rašelina a místní byliny. Na recepturách dalších řad kosmetiky firma spolupracovala a nadále spolupracuje s lázeňskými odborníky a dermatology, a tak v průběhu dalších let uvedla na trh řadu Original Home Spa Pivní kosmetiku s klasickými surovinami typickými pro české pivovarnictví, či Original Home Spa Vinnou kosmetiku s výtažky z hroznů.
V témže roce, kdy uvedla svou první kosmetickou řadu, také začala budovat druhou obchodní síť s názvem Manufaktura Vaše domácí lázně, která ve svém standardu dosahuje úrovně zahraničních prodejen, jako je L´Occitane nebo Yves Rocher, avšak s puncem právě oné české tradice.

Netýrá zvířata a záleží jí na vašem zdraví?

To o sobě Manufaktura prohlašuje a naštěstí nezůstává jen u prohlášení, protože získala v Čechách jako úplně první certifikát HCS – Human Cosmetics Standard - tento certifikát představuje jedinou mezinárodní značku garantující netestování na zvířatech. Logo králíčka ve skoku zaručuje, že výrobek ani jeho jednotlivé ingredience nebyly na zvířatech otestovány.
Kromě toho, že Manufaktura nechala některé produkty ocertifikovat touto nákladnou značkou, stará se i o citlivou pleť svých zákazníků. Uvedla na trh řadu Dead Sea Spa bez umělých barviv a pleťovou péči pro tu nejcitlivější pokožku 100% Sensitive Face Care, jenž zahrnuje: Čisticí pleťové mléko, Zklidňující pleťovou vodu a Jemný obličejový peeling. Všechny produkty řady 100% Sensitive Care jsou dermatologicky testovány, a co je z hlediska zdraví ještě důležitější, neobsahují ropné deriváty, parabeny, alkohol, alergenní parfemace ani jakákoliv barviva. Citlivá pokožka je velmi dráždivá a potřebuje neustále zklidňovat, což tyto šetrné přípravky dokážou skvěle.
Poslední kosmetickou řadou, která především díky své citlivosti, přírodnosti a šetrnosti určitě stojí za zmínku, je ta pro péči o dětskou pokožku s názvem Baby and Sensitive. Už to, že máte šanci si pro své dítě pořídit zdravou pečující kosmetiku z české produkce, by pro vás měla být výzva nedat přednost cizím značkám. Podpora jakékoliv lokální produkce totiž velmi prospívá nám všem. Všechny produkty nově „obalené“ řady Baby and Sensitive obsahují výtažek z ovsa, jehož účinky jsou ověřené i u péče o ekzematickou pokožku a při péči o pokožku s problémy s imunitou. Všechny produkty jsou podrobeny dermatologickým testům, podobně jako ty v lékárnách, jsou jemně parfemovány bez použití alergenních látek, nejsou barveny, nejsou v nich použity ropné deriváty, parabeny, PEG emulgátory (způsobujících vyšší propustnost jemné a citlivé pokožky), sulfáty (čistící a odmašťovací látky, které mohou u dětské pokožky vyvolávat kožní alergie a nepřiměřeně narušují ochranný kožní film) ani geneticky modifikované a živočišné suroviny. Řada Baby and Sensitive samozřejmě není testována na zvířatech a kromě jiného obsahuje například i panthenol, bambucké máslo, mandlový olej, vitamín E apod.

Pomáhá?

Důležitou součástí „lohas“ smýšlející značky by měla být i podpora slabších, nemohoucích a potřebných. Značka Manufaktura podporuje např. humanitární sdružení PROTEBE zaměřené na integraci zdravotně či sociálně handicapované mládeže, komunitní centrum Motýlek na pomoc dětem s handicapy, divadlo Litera, mateřské centrum Plzeňské panenky atp. Dlouhá léta Manufaktura také spolupracuje s chráněnou dílnou IGNIS, jejichž přírodní svíčky ze včelího vosku najdete v celé její obchodní síti, nedávno byla zahájena spolupráce s chráněnou dílnou A MANO – její keramické výrobky můžete zakoupit ve vybraných prodejnách na staré Praze.

Transparentnost složení je LOHAS

Porovnáním složek přírodní a nepřírodní kosmetiky si můžete nyní sami udělat obrázek o tom, nakolik se značka Manufaktura snaží splňovat standardy nekonvenční kosmetiky, které záleží vedle výdělku také na zdraví jejích zákazníků. Česká tradice, lokální působnost a využití místních surovin staví Manufakturu do velmi pozitivního světla. V druhém plánu jsou samozřejmě důležité její dobročinné myšlenky, ale úplně nejdůležitější je u všech kosmetik složení kosmetických produktů, které si díky transparentnímu přístupu teď dopodrobna probereme.
V České republice neexistuje žádná všeobecně platná zákonná norma, která by stanovila, co je přírodní kosmetika, mnoho značek se tak tímto přívlastkem bez okolků prezentuje. Článek o certifikátech najdete ZDE a chystáme pro vás ještě nějaké další na toto téma.
V zemích, jako je Německo či Francie, už jsou díky zkušenostem a dostupným certifikátům zákazníci znalí věci, a zde pak hlavní rozdíl mezi konvenční a skutečně přírodní kosmetikou spočívá v základech receptur, parfemacích, konzervacích, barvivech, účinných látkách, přístupu k obalovým materiálům a tak podobně.  U certifikované přírodní kosmetiky také záleží na původu rostlinných surovin, ale to je až další plán přírodní kosmetiky, nejprve je třeba ze systému v co největší možné míře vyřadit syntetiku.

Rozdíl mezi konvenční a přírodní kosmetikou a kam umístit Manufakturu


Základ pleťových a tělových krémů, tělových mlék, balzámů a masážních olejů

Konvenční kosmetika běžně využívá: minerální oleje a vosky z ropného průmyslu a další ropné produkty, parafíny, silikony (známé ve složení především jako parraffinum liquidum)
Přírodní kosmetika využívá: rostlinné oleje a vosky + včelí vosk, není-li produkt veganský
Manufaktura používá: rostlinné oleje a másla

Parfemace

Konvenční kosmetika běžně využívá: syntetické směsi.
Přírodní kosmetika využívá: rostlinné oleje.
Manufaktura používá: kombinaci obojího, esenciální oleje bohužel patří na druhé straně také mezi časté alergeny a jejich vůně nemusí vyhovovat všem zákazníkům – proto zde značka činí kompromis.

Konzervanty

Konvenční kosmetika běžně využívá pro konzervaci: parabeny, formaldehydy a jejich deriváty.
Přírodní kosmetika využívá: alkohol, esenciální oleje a jejich směsi (ve složení bývají
označené jako PARFUM), přirozené konzervanty, jakými jsou vitamin C, E nebo sůl v kombinaci se sterilními výrobními procesy bez přístupu kyslíku. K tomu firma Manufaktura dodává, že konzervace tohoto typu není dostačující nebo se pro bezpečnost výrobku musí použít extrémně vysoká koncentrace látky.
Manufaktura používá: Firma chce používáním konzervantů ochránit zdraví svých zákazníků, protože je podle jejího názoru riziko zdravotních následků plynoucí z nestabilizovaných výrobků vyšší než riziko plynoucí z možných nežádoucích reakcí na pečlivě vybrané konzervanty. Manufaktura konzervuje jen ty produkty, u kterých to považuje za nutné (nejnáchylnější jsou k růstu mikroorganizmů emulze  - tedy krémy, mléka a jiné přípravky, kde se kombinuje voda s olejem), vybírá nejšetrnější konzervanty a aplikuje je v nejmenší možné míře. Přitom navíc klade důraz na obal, který v případě některých přípravků vyřeší kontakt produktu s okolím a lze tak zabránit kontaminaci produktu. Koupelové soli a mýdla jsou bez konzervantů, masážní oleje a balzámy jsou stabilizovány pomocí blahodárného vitaminu E, který je zároveň pro pokožku vynikajícím antioxidantem. Ke konzervaci ostatních produktů jsou zvoleny: phenoxyethanol (který byl ještě nedávno přípustný i v certifikované přírodní kosmetice), diazolidinyl urea (jeden z nejstarších a z hlediska nežádoucích účinků nejlépe prověřených konzervantů), kyselina citronová a nakonec směs benzoanu sodného a sorbanu draselného, jež je využívána hojně i v potravinářství.

Barviva

Konvenční kosmetika běžně využívá: syntetická barviva.
Přírodní kosmetika využívá: anorganické barevné pigmenty z minerálů, organické rostlinné výtažky apod.
Manufaktura používá: kombinaci obojího (přírodními barvivy jsou např. rašelina a bahno z Mrtvého moře), dětská kosmetika, veškeré pleťové a tělové krémy a oleje jsou pak bez barviv!

Účinné látky

Konvenční kosmetika běžně využívá: syntetické účinné látky, nebo ve velmi malých koncentracích látky přírodní (kvůli snížení výrobních nákladů), receptury pak mají často vysoký obsah vody a díky tomu je následně nutné je silně konzervovat kvůli plísním a tak dále…
Přírodní kosmetika využívá: rostlinné výtažky a přírodní ingredience z živých i neživých oblastí přírody – dle původu jsou pak složky z certifikovaného pěstitelství v bio kvalitě nebo jen pocházejí z přírody.
Manufaktura používá: rostlinné výtažky v koncentraci takové, aby měly příznivý vliv na pokožku – extrakty z bylin, květin, ovoce či obilí. Dále pak vřídelní sůl, rašelinu, pivo, víno, kaolín, včelí vosk a cenné přírodní oleje.

Obaly

Konvenční kosmetika běžně využívá: obvykle hned několik obalových vrstev pro své přípravky a hojně používá toxických materiálů, jako např. PVC a další umělé hmoty nepřátelské životnímu prostředí i našemu zdraví. V obchodech s konvenční kosmetikou jsou pak běžné igelitové tašky.
Přírodní kosmetika využívá: obaly z PET, hliník, sklo a recyklovatelný karton
Manufaktura používá: recyklovatelné plastové obaly z PET, papírové krabičky a tašky. Hlavní zásadou firmy je minimalizace obalů a taktéž příbalových letáků.
 
Závěrem lze tedy říci, že česká značka Manufaktura sice nestojí na piedestalu certifikovaných přírodních značek (některé české jsou mimochodem vyhlášené obsahem plísní apod.), ale slušně a s rozvahou přijala zodpovědnost za životní prostředí i zdraví svých zákazníků. Manufaktura navíc vyrábí v Čechách s podílem ruční práce, netestuje na zvířatech a vývoji se nevěnuje z hlediska snížení nákladů, jak tomu bývá u konvenčních značek, ale především z hlediska šetrnosti jednotlivých přísad pro péči o pokožku celé rodiny.

Více informací hledejte na webu www.manufaktura.cz.

text: AMV, foto: archiv firmy

POZOR SOUTĚŽ

Vyhrajte jeden ze tří balíčků Manufaktura s produkty řady Baby and Sensitive v novém krásném balení v hodnotě 543Kč.
Balíček obsahuje Jemnou mycí emulzi s ovesným výtažkem a panthenolem, Jemné zklidňující tělové mléko s ovesným výtažkem a mandlovým olejem a Jemný výživný krém s ovesným výtažkem a vysoce hydratačním bambuckým máslem. Vyhrává 100., 200. a 300. správná odpověď na následující otázku, která bude doručená v období 1. 7. do 7. 7. 2014 na e-mail redakce@magazin-lohas.cz:

Napište názvy dalších dvou produktů, které doplňují řadu Manufaktura Baby and Sensitive!

Nápovědu najdete ZDE!

Abyste byli zařazeni do soutěže, musíte být fanoušky Magazínu LOHAS na fb
 a fanoušky značky MANUFAKTURA tamtéž.

Pravidla soutěží na webu Magazín-Lohas.cz
Tato pravidla upravují vztahy mezi Soutěžícím, který se zúčastní jakékoliv soutěže na webu www.magazin-lohas.cz a jeho Provozovatelem

  1. Každý soutěžící se může každé soutěže zúčastnit pouze jednou (dublované e-mailové adresy či adresy poštovní se při odeslání odpovědi automaticky smažou).

  2. Zasláním odpovědi na jakoukoliv soutěž na webu Magazín-Lohas.cz souhlasíte s použitím vaší e-mailové adresy pro marketingové účely webu Magazín-Lohas.cz a e-shopu Ekocentrik.cz. Tím, že Soutěžící Provozovateli poskytne své osobní údaje v souvislosti se zasláním odpovědi na soutěžní otázku, uděluje Provozovateli svůj výslovný souhlas ke zpracování takto sdělených osobních údajů včetně. Tento souhlas Soutěžící uděluje na dobu neurčitou s tím, že je oprávněn jej kdykoliv odvolat, a to písemným oznámením na e-mail redakce@magazin-lohas.cz.

  3. Sdělením elektronického kontaktního údaje (e-mailu) uděluje Soutěžící Provozovateli souhlas k zasílání obchodních sdělení, propagačních materiálů Provozovatele či jeho obchodních partnerů prostřednictvím elektronické pošty. Zákazník tímto bere na vědomí, že nedílnou součástí obchodních sdělení může být i propagace inzerentů a nelze tyto e-maily proto považovat za nevyžádanou reklamu.

  4. Provozovatel prohlašuje, že bude údaje získané dle prostřednictvím soutěží zpracovávat a používat pouze za účelem vytváření databáze čtenářů Stránek www.magazin-lohas.cz, za účelem vyhodnocování cílové skupiny čtenářů Stránek, za účelem vyhodnocování návštěvnosti Stránek, za účelem vyhodnocování soutěží, za účelem zasílání možných výher ze soutěží, obchodních sdělení, propagačních materiálů Provozovatele či jeho obchodních partnerů.Provozovate lprohlašuje, že osobní údaje takto Soutěžícím poskytnuté budou zpracovávány čistě pro potřeby Provozovatele ,a to pouze osobami smluvně spřízněnými s Provozovatelem a tyto nebudou zpřístupněny žádné další osobě.V případě, že Provozovatel poruší své povinnosti správce osobních údajů dle zákona č.101/2000Sb., má Soutěžící právo požadovat po Provozovateli vysvětlení a požadovat také, aby vzniklý protiprávní stav byl odstraněn. Provozovatel nenese zodpovědnost za napadení databáze osobních údajů třetí osobou, která není s Provozovatelem ve smluvním vztahu. Rozsah zpracovávaných osobních údajů je: e-mailový kontakt, jméno, pohlaví, věk, vzdělání; registrační číslo provozovatele u ÚOOÚje: 00037343.

  5. Výherci soutěží nejsou losováni, ale vždy je u jednotlivé soutěže uvedeno, kolikátý e-mail se správnou odpovědí je výherní.

  6. Ostatní pravidla a podrobnosti soutěže jsou součástí textu, který ji charakterizuje či uvádí.