Hot Natural Beauty News

Beauty novinky z norimberského veletrhu certifikované přírodní kosmetiky Vivaness 2017.

Americká značka přírodní kosmetiky 100% PURE

Pigmenty z ovoce, aloe vera a přírodní kosmetika v té nejvyšší kvalitě.

Jak může vypadat váš šatník v duchu slow fashion? / 16.6.2015

V módním průmyslu je v tuto chvíli na celém světě zaměstnáno okolo 60 miliónů lidí, někteří za 60 dolarů měsíčně, což je plat zaměstnance nějaké továrny v Bangladéši. Kolik odpadu textilky vyprodukují a jak neudržitelné je stále plození nových a nových kolekcí, jistě všichni víte. Co je však ještě více šokující, je fakt, že 15 %  hotového textilu se nikdy nestane produktem a okamžitě se stává odpadem.
 

Zdá se, že doba, kdy nám certifikát ukázal: „tahle značka smýšlí udržitelně“ dávno minula a my jako zákazníci můžeme, ba i musíme začít více přemýšlet, vybírat, uvažovat a hledat. Chceme-li tedy jako zákazníci smýšlet udržitelně, máme mnohé možnosti a tvorba nového šatníku se může stát dobrodružnou výpravou za dosud neobjevenými tajemstvími kvalitní módy.

Jednoduchá cesta je vybrat si pár certifikovaných značek, které mají své renomé a od nich nakupovat. Prověřenou kvalitu nabízí People Tree, Duns Sweden a desítky dalších – koupíte například na Suvionline.cz, více odkazů na nákup udržitelné módy v našem starším článku s názvem Království za EKO kabelku.  Podrobný článek o textilních certifikátech najdete ZDE. Skutečnou známkou zcela bezpečné a přísné kvality je podle Kamily Boudové z Fashion Business Workshop tzv. Blue Sign, ostatní certifikáty jsou v některých ohledech benevolentnější.
V Čechách jinak zakoupíte organické a udržitelné látky u společnosti Amwa a z peruánské biobavlny šije např. Biošatník.

Druhou cestou pořizování udržitelné módy jsou second handy. Tuto variantu doporučujeme především v případě dětského oblečení, protože děti prostě rostou jako z vody a víceméně v tom nejútlejším věku vezmou kousek třikrát na sebe a je jim malý.

Třetí cesta, která je zároveň i nejklikatější, je najít si designéra/ značku, který přemýšlí jinak a nákupem jeho produkce podpořit jeho dobré myšlenky (doporučujeme třeba německou značku Aluc). Sami pak při jakémkoliv nákupu oděvů můžete přemýšlet nad volbou materiálu a především začít ignorovat trendy.

Původ, materiál, osobnost

Produkty, které pro svůj slow fashion šatník pořídíte, by měly pocházet co nejvíce z vašeho okolí, tedy z lokální produkce od první nitě/ rostlinky, až po košili – tím se zároveň vyhýbáte vykořisťování dělníků ve třetím světě.

Druhým faktorem výběru je materiál. Bavlna je pro mnohé to nej, ovšem i ta udržitelně pěstovaná potřebuje při růstu hrozně moc vody. Tady v Evropě jsou úžasnými lokálními materiály např. len a konopí, nově se zkouší pracovat i s vláknem z kopřiv – tyto plodiny jsou velmi nenáročné, nevyčerpávají půdu, potřebují pro svůj růst málo vody, samy dokáží bojovat se škůdci a lze z nich vyrobit v podstatě cokoliv. Zajímavými materiály z hlediska udržitelnosti jsou také tencel a modal – což jsou vlákna přírodního původu zpracovávaná člověkem. Oproti i našemu očekávání není až tak udržitelný bambus, jak jsme psali v našem dávném článku.
Pokud nejste zrovna vegetariáni či vegani a nebráníte se živočišné produkci, není špatnou volbou ani kůže, ze které by se po zpracování masa stal jen odpad. Pozor však na to, že kůže se obvykle barví velmi nešetrnou cestou s příměsí těžkých kovů.

Posledním a z hlediska průzkumu vlastně i nejdůležitějším faktorem, pro vás, jako pro zákazníka, je výběr designéra. 80 % dopadu na životní prostředí se totiž dá ovlivnit už během designování produktu – respektive designér má ve svých rukách volbu materiálu, tvaru a střihu a celkovou udržitelnost, nadčasovost či možnou budoucí zpracovatelnost onoho módního kousku. Pouhých 20% škodlivosti módy je pak v rukách značek a zákazníka, který oděvy pere apod. A proto NAJDĚTE SI SVÉHO DESIGNÉRA. V Čechách udržitelně tvoří návrhářky Zuzana Sedmidubská a Natálie Steklová, Německo a Velká Británie jsou nových udržitelných konceptů už doslova plné.

Odpad, který můžete nosit

Jestliže se vydáte hledat návrháře, který se stane součástí vašeho udržitelného šatníku, měli byste znát několik informací o metodě tzv. upcyklace. Upcyklovat lze odpad přímo z textilek, tzv. pre-consumer waste (těch 15 %, které se nikdy nestanou oblečením) anebo odpad produktů již stvořených, tzv. post-consumer waste – nejedná se však jen o přešívání second handových modelů, například hotely totiž cca každých 6 měsíců mění ložní prádlo, ručníky apod. Cesta post-consumer waste je pro návrháře mnohem složitější, volba materiálu velmi omezená.
V Čechách se upcyklováním oblečení z pre-consumer waste podle našich informací zatím žádný z návrhářů nezabývá, obě výše zmíněné návrhářky používají nové udržitelné materiály, Natálie pak občas i post-consumer waste. Tvorba Zuzany Sedmidubské je ovšem navíc zajímavá tím, že ona sama kromě používání zdravých materiálů za sebou nenechává žádný odpad a umí využít textilii doslova až do posledního odstřižku, čemuž umí přizpůsobit i střih.
Pokud vás toto téma zajímá, určitě doporučujeme navštívit přednášky a workshopy Kamily Boudové. Workshop pro zákazníky na téma Sustainable fashion se bude konat 10. 9. 2015. Více info ZDE.

text: AMV, foto: www.moyomi.com, www.suvionline.cz značka People Tree, www.7dub.cz kolekce Fishnet

Děkujeme za možnost navštívit skvělé workshopy Kamily Boudové, ze kterých tento článek přímo vychází!!!