blabla
baner_podzim-01.jpg

Jaro: Stravování podle tradiční čínské medicíny / 18.3.2016

Jaro je obdobím, na které se lidé těší asi ze všech nejvíce. Po "nudné" zimě v černobílém až šedohnědém provedení, vyhlížíme jarní zelenou doplněnou prvními něžnými kvítky v jemně bílo-zelené a žluté, z nichž se postupně rozvine plná paleta barev, která těší oko a povzbuzuje ducha. Přinese-li nám svěží jarní vánek ještě jemnou a čerstvou vůni budící se přírody, prožíváme pocit štěstí jen tak - prostě bez důvodu.

Počátek jara je obdobím nestálým, plným změn a někdy i výrazných zvratů, jež znamenají velkou zátěž především pro lidi oslabené a nemocné.  
Jaro je také obdobím větrů, které dokážou proniknout našimi přirozenými obranami, a způsobit nám nejednu nepříjemnost zejména tehdy, když jsme si v zimě neodpočali dostatečně, nestihli se vyživit, posílit si imunitu a připravit se na výdej energie, který nás na jaře čeká. Na jaře by se proto měly jíst hlavně potraviny, které vyživí krev, posílí játra a ledviny a zvlhčí dýchací cesty.

Podle teorie pěti prvků…

…odpovídá jaru prvek dřevo se svou typickou kyselou chutí, zelenou barvou a pohybem energie směrem vzhůru. Do života nám přináší možnost změny a rozmachu. Vše se dere ven, raší a plní se mízou, a s touto tendencí nebývá snadné držet krok. Vítr má zvláštní schopnost otevírat povrch těla a lidé s napětím jater jsou na vítr choulostiví a mají k němu přirozenou averzi.
K jaru se totiž řadí orgány játra a žlučník a jejich významné čistící funkci odpovídá tradiční předjarní postní období našich předků i móda jarních očist a detoxikačních diet dnešní doby. Jen je škoda, že se nám radostná očista těla a ducha v očekávání nového života proměnila v trápení těla a ducha kvůli právě platnému ideálu krásy, jimž určitě není Botticelliho Venuše.

Mějte spokojená játra

Játra jsou často popisována jako chemická továrna nebo čistička odpadů našeho organismu a ani jedno přirovnání není příliš přehnané. Jedná se o hlavní detoxikační orgán těla, zodpovídají za metabolismus tuků, sacharidů i bílkovin, produkci hormonů, a ke své funkci potřebuje dostatek enzymů, jež se nejčastěji vyskytují v čerstvé a kvašené zelenině nebo zelených natích, které navíc zlepšují trávení a čistí krev. 
Spokojená játra se projevují krásnou pletí, kvalitou vlasů, pozitivním přístupem k životu, ušlechtilostí a velkorysostí, zatímco játra přetížená a přehřátá dávají člověku rysy žlučovitosti, se sklonem k výbuchům zlosti, hádavosti a malichernosti. Zhoršená funkce jater se projeví také jarní únavou, poruchami zraku, záněty, svalovými křečemi, potížemi s trávením, oslabenými vazy a v extrémních stavech až impotencí a frigiditou. 

I když je pravda, že očistou zvenčí můžeme přetíženým játrům odlehčit a někdy i znovu nastartovat přirozené funkce našeho organismu, doporučuje se na jaře spíše odlehčená strava, například v podobě rýžové kúry s dostatkem tekutin. Jejím účelem je zajistit celkové pročištění po zimě, kdy bývá strava bohatší na tuky a bílkoviny, aniž by nás zbytečně oslabovala v čase chřipkových "epidemií" a viróz. 
Kúra by měla trvat jeden až dva týdny, po které snížíme množství přijímané potravy a současně omezíme moučná jídla a tuky na minimum. Vhodným doplněním takové odlehčovací kůry budou i jarní zeleniny, například čekanka, řapíky celeru, jarní cibulka, salát polníček a další. Nejznámější a nejúčinnější bylinkou na posílení a regeneraci jater je ostropestřec mariánský, který podporuje růst nových jaterních buněk. K péči o játra se dále doporučuje i svízel, řebříček, rozrazil, výtažek z  grepových jader, výhonky munga nebo vojtěšky.
Stravujeme-li se trvale rozumně, umírněně, podle své konstituce, životního stylu a v souladu s ročními dobami, nebudou pro nás žádná razantnější opatření nutná. Střeva máme v dobrém stavu, trávení nám funguje, naše plíce a kůže pomáhají játrům s odbouráváním toxinů. Přes zimu jsme se pilně věnovali ledvinám, které organismu dodávají dostatek energie a ten si umí poradit sám i na jaře.

Jaro na kyselo

Jak už bylo řečeno, považuje tradiční čínská dietetika jaro za období dřeva, k němuž se výborně hodí kyselé potraviny s mírně chladivým energetickým působením. Vynikajícím prostředkem, který v sobě kombinuje schopnost osvěžit a podpořit detoxikační funkce jater, je kvalitní nepasterovaný jablečný ocet. Doporučuje se také kyselé ovoce a kvůli vysokému obsahu enzymů i nepasterované pšeničné pivo.
Skvěle nám poslouží další dvě tradiční domácí potraviny - kvašené zelí, náš zimní favorit, který posiluje funkci jater a působí jako antioxidant, a červená řepa. Ta čistí játra, dokáže regulovat hladinu cholesterolu v krvi a může se také nechat zkvasit. Nálev můžeme pít, stejně jako šťávu z kysaného zelí. Vaříme s použitím koření, které zlepšuje zažívání, jako kmín, pepř, kurkuma nebo tymián, pro detoxikaci se doporučuje zejména koriandr. 

Celkově zkracujeme dobu vaření a vyhýbáme se pečení. Omezujeme spotřebu masa, pro jarní období je doporučeno jíst například slepice a drůbež vůbec, králíka a ryby.  Rozhodně ale nepřestáváme vařit a hlavní součástí jídla pro nás i nadále zůstávají husté polévky a dušené směsi z jednoho hrnce, do nichž můžeme krom masa a zeleniny snadno zavařit i obilí, pro jaro nejvhodnější bude pšenice špalda, bulgur nebo zelené zrno. 
Z obilovin se na jaře dále doporučuje dlouhozrnná rýže, ječmen, oves a můžeme začít zařazovat i kukuřici. Z luštěnin sáhneme nejčastěji po zelených fazolkách mungo. Na jaře je dobré jíst také více mrkve, i syrové, a pít mrkvový džus. Karoten připraví pleť na ostré jarní sluníčko, slouží jako ochrana proti škodlivému UV záření a my se lépe opálíme. Nemusíme vyhazovat ani nať, patří k výhonkům, co rychle rostou a rychlý růst je typický pro element dřeva, navíc osvěžují játra a žlučník.

Vhodné je zařadit do jídelníčku také naklíčená semena a luštěniny, například čočku, hrách nebo řeřichu. Ta se dá pěstovat třeba na vlhké vatě a postupně stříhat. Obsahuje vitamíny B, C a K, karoten, železo a další látky. Její pálivá chuť trochu připomíná ředkvičky nebo křen. Je z ní výborný salát nebo ji můžeme přidávat do tvarohových pomazánek. Nezapomínáme ani na kvalitní oleje, ty totiž posilují a stimulují játra a brání usazování tuků. 
Z nápojů se velmi doporučuje horká voda s citrónem, pít můžeme i více zeleného čaje, který působí antioxidačně a zlepšuje metabolismus. O osvěžení se postarají čaje z plodů ibišku, šípku a slézu. Především večer, když nemůžeme spát, uklidní nás čaj z pšenice. Hrst pšenice se povaří 45 minut v půl litru vody a odvar se vypije. Pšenice je vhodná ke zvýšení produkce šťáv v oblasti jater a srdce. 

Do jarní stravy neodmyslitelně patří zelené plané rostliny, které ze země vyrážejí jako první předzvěsti jara, a příjemně nám zpestří jídelníček. Plané rostliny se syrové podávají s nálevem, olejem a octem, vařené s pepřem, semeny římského kmínu nebo třeba pistáciemi. Mnohé divoké zeleniny je možné rozmixovat a denně pít jako ozdravující jarní nápoj – třeba mladou kopřivu s pár kapkami oleje a citrónu. 
K těm nejznámějším a pro zdraví jater i celkovou očistu nejdůležitějším řadíme pampelišku, kontryhel, pýr, jitrocel, šťovík nebo hluchavku. Sběr jarních bylin nás také vyžene ven do přírody a zajistí nám tak dostatek pohybu, jenž je nejen významnou součástí každé jarní očisty, ale hlavně játra pohyb milují a v podstatě bez něj nemohou uspokojivě fungovat.

Podle babičky

Hledáme-li inspiraci k jarním změnám jídelníčku, neuškodí také podívat se na stravování našich předků a jejich s jídlem spojené zvyky. Zima bývala zakončena masopustním veselím, při kterém se dojídaly poslední zásoby a porážel se dobytek, který nebyl určený k chovu do dalšího roku. Na masopust navazovalo čtyřicetidenní předvelikonoční postní období, ve kterém se jedla jídla na první pohled sice chudá, nicméně chutná a z našeho pohledu také zajímavá.
Taková pučálka je například naklíčený zelený hrášek, který se osmaží na másle, a jí se buď na sladko, třeba s medem, rozinkami a ořechy, nebo raději na slano a navíc opepřený, čili jídlo navýsost zdravé, dobře stravitelné, které nám může nahradit třeba mlsání smažených bramborových lupínků.  Velikonoční nádivka se zase neobejde bez jarních bylin, ovšem její složení se liší v každé rodině. K jaru a jeho kyselé chuti s potřebou enzymů pak určitě patří všechny čerstvé fermentované mléčné výrobky - tvaroh, jogurty, zákysy.
Kolem Velikonoc se jedla první mláďata - takové kůzle nebo jehně s česnekem a středomořskými bylinkami patří k opravdovým delikatesám a přitom se jedná o maso libové a dobře stravitelné. Koncem dubna už se sklízí první chřest, který můžeme směle zařadit k superpotravinám, je považován za elixír mládí a krásy, pomáhá hubnout, čistí ledviny a ještě zlepšuje paměť. I proto byl oblíbený už ve staré Číně a Egyptě.

Vítejte jaro

K období jara se dochovalo také asi nejvíce zvyků a rituálů, počínaje hromničním předjarním bubnováním na přivolání prvních jarních dešťů, jehož ozvěnu vidíme v práskání proutků a rachocení řehtaček v tradičních velikonočních průvodech, přes očistné koupele dívek v potocích či studánkách, které jim měly zajistit krásu a zdraví - někde dochované v podobě velikonočního polévání, vyprovázení Morény na její cestě na sever, kulaté pečivo se symbolikou vítání slunce, až po pálení jarních ohňů, dnes v podobě oblíbených "čarodějnic", a oslavy plodnosti země i lidí v předvečer prvního máje. 

Můžeme si prostě vybrat, jakým způsobem jaro přivítáme, inspirací najdeme jistě dost. Nejdůležitější je udržet si svěžest ducha, zdraví těla a pocit radosti ze života, k čemuž nám přispěje nejen kvalitní strava, zdravý pohyb na čerstvém vzduchu, ale hlavně společnost ostatních lidí a naše vzájemná láska.
 

text: Akademie léčivé výživy