Kosmetika netestovaná na zvířatech

Vše, co potřebujete o tématu vědět!

Hot Natural Beauty News

Beauty novinky z norimberského veletrhu certifikované přírodní kosmetiky Vivaness 2017.

Inga Bylinkina: PMS a stravování během periody / 1.4.2016

Na konci února jsem dostala úžasnou možnost zúčastnit se dvoudenního semináře světoznámé bylinkářky Ingy Bylinkiny, věnujícího se tématu ženského zdraví. Přednáška je součástí dvouletého studia na Akademii léčivé výživy. Skrze podstatu ženy, tradiční pojetí cyklu a základní principy čínské medicíny jsme se společně dobraly k výborným tipům a návodům, jak chápat PMS a jak se v období periody vhodně stravovat.


Inga odstartovala celý dvoudenní běh svým vlastním příběhem, který začal odchodem z Ruska, extrémní pracovní vytížeností při příchodu do Ameriky, vyhořením a možností udělat si rok volna na studium sebe sama. V roce 2007 absolvovala na Academy of Healing Nutrition v N.Y., a kromě toho, že neustále dál studuje a učí se u nejváženějších amerických odborníků na výživu, je také její lektorkou. Inga je nadšenou zastánkyní myšlenky, že jídlo může být lékem a neustále zkouší nové možnosti použití těch nejlepších a nejúčinnějších potravin a bylin. Hodně času tráví ve své kuchyni, kde vymýšlí vlastní léčivá jídla, tonizující elixíry, bylinné receptury a přírodní kosmetiku.
Chcete-li alespoň trochu porozumět cykličnosti ženy, doporučuji si přečíst knihu Rudý měsíc od Mirandy Gray, případně v  článku z roku 2013 najdete jakousi základní kostru a informaci o tom, jak ženské tělo a mysl fungují v cyklech.

Společensky nehodící se PMS

Premenstruační syndrom některé z nás prožívají těžce, jiným to jde snáz. Ženské tělo i mysl se nacházejí v období proměnlivých emocí, větší citlivosti a intuitivnosti. Podle Ingy Bylinkiny a jejích zdrojů společnost a ženy samotné tento fakt často odmítají, a tak v tomto období také nepřiměřeně trpí. Nedokážeme-li přijmout svou temnější stránku, může nás to stát hodně bolesti. Pokud běžně nebereme ohled na své emoce, v období před menstruací nám obvykle nezbyde nic jiného, než je přijmout a zpracovat. Lze to však brát také z jiného pohledu, například tak, že období před periodou je časem, kdy se máme možnost projevit, kdy ucítíme sebe samu a své skutečné potřeby. PMS je naší cestou, kterou můžeme vstoupit do nevědomí a máme tak každý měsíc šanci na nový start a lepší život. To, co si o PMS samy myslíme, taky ovlivňuje podle Ingy naši hormonální rovnováhu. 

Dejme věci do pořádku!

Po premenstruačním období nadchází období menstruace, je to jakési „svlíkání se z kůže“, máme potřebu uklidit, vyhazovat, dávat věci do pořádku a zároveň se obracíme ke svým nejniternějším emocím. Může nás také z hlediska přírody provázet zármutek nad faktem, že nám nebylo umožněno počít dítě. V období menstruace máme živější sny a aktivnější vize. V období krvácení, ke kterému docházelo v dřívějších dobách u žen společně, měly ženy možnost se uklidit do ústraní, odpočinout si, sdílet informace, vědomosti a zároveň měly přístup k jakési „ univerzální databázi informací“. Kromě toho, že v naší době nemáme mnoho možností, jak odejít do ústraní, pár dní si odpočinout a být s jinými ženami, naše těla jsou také mnohem více vyčerpaná tolika menstruačními cykly. Dřív přicházela první menstruace později a menopauza byla časnější, mezitím žena mnohokrát otěhotněla, takže téměř 500 menstruačních cyklů, které zažíváme my v 21. století, je na jednu obyčejnou holku příliš mnoho. Na druhou stranu to můžeme brát jako možnost téměř 500 vhledů do vědění universa za pouhý jeden ženský život.

Na krev

Pozitivní přístup k životu podle TČM přímo souvisí s kvalitou krve. Dobré a výživné jídlo kvalitní krev tvoří, a tak je třeba především v období, kdy svou krev ztrácíme, mít na paměti její zdravou a hojnou tvorbu. Vše, co je z hlediska čínské medicíny horkou a vysušující potravinou naši krev naopak ničí. Stejně tak působí i konstantní stres, přepracování a nedostatek spánku. Špatným se v období menstruace a nejen v něm, ukazuje konzumování tuků, mléka, chemicky zpracovávaných potravin, mouky, kávy, jiných stimulantů a léků.
PMS se často projevuje pocity suchosti, podrážděním očí a už tehdy je potřebné jako přípravu na menses začít konzumovat potraviny, které nám pomohou. 
Inga doporučuje během menstruace jíst méně a jednodušeji a hodně odpočívat. S výstavbou této životodárné tekutiny v našich žilách nám pomůže konzumace hovězího. Z luštěnin jsou doporučeny fazole adzuki a černé fazole a ze zeleniny zelená listová, protože chlorofyl je jakousi krví rostlin. S krvetvorbou nám pomůže také konzumace řas, červených bobulovin, sladké rýže a melasy (ta se dokonce používá v kombinaci s bylinami na játra jako lék na anémii). Z bylin a superpotravin Inga doporučuje v podobě čaje pít zejména anděliku čínskou. S krvetvorbou pomohou také goji, tmavé moruše, kopřivy či pampelišky.

Dej sem tu čokošku!

Posledním bodem, který chci zmínit a kterým mě Inga udělala spokojenější je vysvětlení chuti na sladké. Sladká chuť je výživná a uzemňující, ženy obvykle pociťují při chuti na sladké výčitky, ale správný pohled je takový, že sladká chuť je naopak dobrá pro naši ženskou podstatu a dezert nás dostává dovnitř k nám samotným. Problém chuti na sladké nejvíce pociťujeme, jsme-li vystresované a samy sobě se vzdalujeme, tím přibývá touhy po sladkém a následuje i přibývání hmotnosti. Takže kvalitní sladkost klidně, ale máte-li chuti na sladké příliš, berte to jako signál, že něco je špatně.
Podle Ingy je mimo jiné pro ženské zdraví a hormonální rovnováhu důležitý odpočinek a spánek, čas sama pro sebe, alespoň jednou měsíčně koupel například v hořečnaté soli a pravidelné příjemné setkávání se s jinými ženami. Tuto poslední větu prosím neberte jako obyčejnou lifestylovou, jde o prospěšné kroky k ženskému zdraví, ověřené tisíciletími zkušeností a východní medicínou.

text: AMV, foto: ALV a AMV