Jak poznat dobré boty nejen na podzim a zimu?

O lepším životě: Adéla Jonášová

Pozdní léto: Jak se stravovat podle TČM / 26.9.2015

Jak se v pozdním létě stravovat vám napoví následující článek od Evy Leňové z ALV.

Žaludek, tlusté střevo a slezina jsou  centrem naší imunity. Oslabují je zchlazující a příliš horká jídla a nápoje, spěch při jídle, stres, alkohol, jídlo před spaním, emoční vypětí a námaha. Patří k nim sladká chuť, která vytváří šťávy, dává uvolnění a kvalitní spánek. To se však netýká bílého cukru, ale přirozeně sladké chuti zeleniny, většiny obilovin, ořechů, semínek a některých druhů mas.

K elementu země patří například hovězí, nejlépe ve formě vývarů - vaření ve vodě je také nejvhodnější způsob přípravy jídel v období země. Ke snídani se doporučují obilné kaše s vařeným ovocem. Celé zrno posiluje slezinu a slinivku, musíme ovšem dobře žvýkat, protože sliny obsahují důležité trávící enzymy. Sladkou chutí se vyznačují i některé mléčné výrobky jako máslo.

V období pozdního léta přirozeně dozrávají plody v barvách země. Patří k nim například různé druhy dýní, mrkev, cibule, fazolky, sladké brambory, řepy, ředkve, žluté papriky, kukuřice. Z ovoce jablka a hrušky, broskve, švestky, hrozny. Z obilovin jáhly, sladká rýže, kukuřice (polenta) a quinoa. Z luštěnin především hrách a cizrna, z koření fenykl, skořice, šafrán, estragon a vanilka. Používáme olej slunečnicový a kukuřičný, případně olej z dýňových jader, lněný, sezamový, z pšeničních klíčků. Sladíme medem, sladem, rýžovým sirupem a melasou. Z nápojů se hodí fenyklový a lékořicový čaj, čaj z kukuřičných vlasů nebo třeba šťáva z hroznů a různé mošty.

text: ALV