Kosmetika netestovaná na zvířatech

Vše, co potřebujete o tématu vědět!

Fenomén barefoot

Proč chodit naboso? Proč to dopřát i vašim dětem?

Léto: Stravování podle tradiční čínské medicíny / 9.8.2016

Léto. Už to slovo vyvolává úsměv na tváři. Rozzáří se nám oči, dostaneme chuť vydat se někam ven, do přírody, mezi lidi. Automaticky si ho spojujeme se sluncem, teplem, dlouhými dny, prázdninami nebo dovolenou, cestováním, poznáváním, návštěvou (většinou oblíbených) příbuzných, popovídáním si, zábavou, prací na zahradě a spoustou zajímavých aktivit, obvykle pohybových.

Přesně takové léto také je. V létě je energie na svém vrcholu, tryská všemi směry a přímo nabádá k pohybu a navazování kontaktů. Vkládáme do nich své srdce, orgán, který podle čínská tradice létu odpovídá, a projevuje se v pohledu a řeči. K létu patří červená až modročervená, tedy přirozené barvy mnoha plodů, které právě v této době dozrávají, a jichž bychom si měli dopřávat co nejvíce.
Léto je totiž považované za dobu sucha a horka, před nimiž je třeba se při vší té aktivitě a sportech, které nás ještě navíc rozehřívají, mít na pozoru. Naše tělo se přirozeně ochlazuje pocením, je proto dobré zvýšit příjem tekutin. Jenomže vypít dostatečné množství může být někdy problém. Ještěže jsou plody léta typicky velké a plné šťávy. I letní zelenina je lehká, šťavnatá, osvěžující a často hořká.

Na první pohled se hořká ke vší té kráse a radosti ani nehodí. Jenomže hořká chuť posiluje srdce, brání jeho vysušování, má schopnost stáhnout zpět přehnané emoce i aktivity, chrání nás před nadměrným pocením a naopak podporuje a zrychluje trávení, pomáhá detoxikovat a zlepšuje spalování. Odstraňuje poruchy spánku a pomáhá při intelektuálním přetížení, nervozitě a stresu.
Hořké potraviny odbourávají tuky v těle, především v oblasti břicha, kde se nám dobré jídlo usazuje nejčastěji, snižují obsah cholesterolu a vyvolávají pocit sytosti. Hořká chuť léčí kožní onemocnění, snižuje horečku, je nepřítelem virů, mikrobů a nejrůznějších parazitů. Že se vám do hořké zas tak moc nechce? Nebojte, za hořké jsou považovány oblíbené bylinky a koření, třeba taková majoránka, bazalka nebo kurkuma.
Hořce chutná také mnoho zelených salátů, čekanka, rukola, artyčoky, ale hořký je i kvalitní panenský olivový olej. Dříve se hořká zelenina, bylinky, odvary a kořínky objevovaly v jídlech podstatně častěji, než je tomu dnes, kdy se dává přednost spíše chuti slané, sladké a občas kyselé. Ještě že se můžeme jako obvykle inspirovat kuchyní našich předků, která se hořké nebála.

Trocha exotiky

Na pomoc nám přijdou ovšem i trendy moderní doby se svými exotickými plody, oříšky a semínky. Ty se doporučuje opražit (získají tak mírně nahořklou chuť) nebo máčet, obvykle aby se zbavily látek, které dráždí naše zažívání. Semínka chia se ovšem máčí i z jiného důvodu: dokážou absorbovat 7 až 12 krát více vody, než činí jejich objem, a hydratují tak organismus zevnitř.
Patří k nejbohatším rostlinným zdrojům esenciálních omega 3 mastných kyselin, tolik důležitých pro zdraví našeho srdce. Rosol z namočených semínek dává pocit nasycení, je tudíž vhodnou letní svačinkou či snídaní i tehdy, když si hlídáme váhu. Chia zlepšují eliminaci, podporují pravidelné vylučování, vyčistí zažívací trakt. Po cvičení pomáhají tělu vytvářet svaly.
Udržují a regulují obsah vody v buňkách a tkáních, pomáhají vyživit a hydratovat kůži a vlasy, působí příznivě i na zdraví kostí. Jedna polévková lžíce semínek obsahuje 60 mg vápníku, což je 5 krát více než mléko, a stopový prvek bór, který napomáhá absorpci a využití vápníku v těle. Neobsahují lepek, jsou plné antioxidantů, vlákniny a jsou zdrojem kompletních bílkovin.

Předvánoční úklid

Kosti a bílkoviny? V létě? Ale ano. Léto je totiž ideální dobou, kdy se můžeme dobře připravit na zimu. Máme dost energie a chuti na vyklizení skříní, vyházení nepotřebného, úklid spíže a vyčištění sklepů, abychom měli kam ukládat zimní věci, zásoby a úrodu. Nečiní nám také žádný problém úrodu opečovávat, okopávat, zalévat, sbírat, zpracovávat, nakládat a zavařovat.
Naopak, může to být zábavná příležitost sejít se se širší rodinou, dospělými dětmi nebo přáteli, vydat se na borůvky nebo houby, pustit se do sklizně z pole nebo zahrady a společně všechnu tu hojnost oslavit. Tuto starou tradici vzdáleně připomíná novodobý zvyk společného grilování na předměstských zahrádkách nebo aspoň terasách domků. Přestože se jedná o výbornou příležitost k setkání, měli bychom se alkoholu, masu a grilování v létě raději vyhnout - vysušují, přehřívají a přetěžují srdce i střeva.

Mnohem lepší než steak bude na gril třeba cuketa, paprika nebo rajče, doplněné o hořký zelený nebo přirozeně sladký ovocný salát. Ideální letní plodinou výbornou i pro přípravu na zimu - propláchnutí ledvin - je mimo jiné vodní meloun. Považujeme ho obvykle za ovoce, i když botanicky je to zelenina, a to druh tykve. Obsahuje až 90% vody, několik důležitých vitaminů a minerálů, především draslík důležitý pro hydrataci buněk.
Je také zdrojem antioxidantů, pomáhá odbourávat toxiny a posiluje obranyschopnost organismu. Chrání sliznice, zlepšuje zrak a paměť, ovšem i náladu a činnost mozku. Preventivně působí proti některým typům rakoviny. Jeho přírodní cukry slouží jako zdroj energie a zlepšují fyzickou i psychickou kondici. Možná i proto se meloun dokonce považuje za přírodní stimulant pro muže.

Dovolená u móře

K přípravě na zimu a posílení kostí přispívá i další z našich oblíbených letních činností - dovolená u moře. Koupele v mořské vodě a procházky po mořském pobřeží se pro celkové posílení organismu doporučují odedávna. Mořská voda obsahuje všechny minerály a stopové prvky, které potřebujeme pro zdraví, a navíc ve vstřebatelné formě. Nemusíme ji ani pít, tělo umí minimální dávky potřebných prvků přijímat různými cestami.
Stejně důležitý je pro organismus pobyt na slunci. Naše tělo si totiž ze slunečního svitu získává v tucích rozpustný vitamín D, který krom jiného potřebujeme pro stavbu kostí. Jeho nedostatek se kvůli přímé vazbě vitamínu D s funkcí imunitního systému projeví také různými typy zánětlivých degenerativních onemocnění včetně rakoviny, a v neposlední řadě se podepíše na naší psychice.

Se sluncem musíme ovšem opatrně, zvlášť pokud většinu času běžně trávíme někde v místnosti. Když už to s opalováním přeženeme, je dobré si kůži ochladit, tradičně se za tímto účelem používají obklady z kysaných mléčných výrobků, černý nebo zelený čaj a různé ovoce a zelenina. Vynikající je i třezalkový olej, ovšem kůže pak nesmí přijít na slunce - mohlo by dojít k alergické reakci.

V jednom ohni

Létu prostě vládne prvek oheň, který nás sice může spálit, je ovšem zároveň elementem lásky, vášně, sexuality, soucítění, intuice, zájmu, inteligence a schopnosti učit se novým věcem. Patří k němu i radost a schopnost prožívat štěstí, na druhé straně i schopnost vyjádřit se, přilákat a udržet pozornost, zájem o druhé a vnitřní bohatství.
Fyzikálním aspektem elementu ohně je čas. V západní civilizaci hraje stálý časový tlak a jednostranné přetěžování hlavy roli při vzniku srdečních onemocnění. I proto je důležité odjet na dovolenou k moři nebo se pustit do práce na zahradě. Obojí patří k příjemným a přirozeným protistresovým opatřením, obojí přispívá ke zdraví nejen srdce.
Krom srdce patří k nejzatíženějším orgánům léta tenké střevo, perikardium, oheň ovlivňuje kvalitu krve, termoregulaci a vstřebávání živin. V létě máme ohně dostatek, nemusíme proto dlouho vařit, zeleninu stačí jen krátce tepelně upravit a doplnit syrovou. Kořenové zeleniny používáme méně, zato by na talíři neměly nikdy chybět zelené natě. O důležitosti zelených salátů jsme již hovořili.
Krájíme na malé kousky, jemné proužky, diagonálně, ¼ a ½ měsíčky. Z obilovin zařazujeme kukuřici v jakékoli podobě, ostatní druhy používáme bez omezení s výjimkou typicky zimní pohanky. Z nápojů se doporučuje slabý vlažný čaj bancha, v horkých dnech i voda s mátou, pár kapkami citrónu, plátkem pomeranče nebo třeba okurky. Výborně také ochlazuje čaj z opraženého ječmene.

Paradoxně pomáhá ochlazovat i ostré koření, které otvírá póry a umožňuje tak odchod horka z těla. K ochlazení využíváme i mořské řasy, z nichž si můžeme připravit třeba salát ochucený umeoctem, rýžovým či jablečným octem nebo šťávou z citronu. Léto je také dobou jogurtů, tofu a dalších ochlazujících potravin.

Pozor na zmrzku

Nejvhodnější pokrm pro období léta představují lehké zeleninové polévky, které nám dodají dostatek tekutin i živin a jsou výjimečně dobře stravitelné. Můžeme je zavařovat obilovinami, velmi vhodná je například quinoa, z luštěnin se doporučuje hlavně červená čočka. Pozor si dáváme zejména na mražené dobroty a ledově studené nápoje, které mohou v organismu vyvolat šok a poškodit zažívání.
Přes všechna výživová doporučení a preventivní opatření, která nás mají ochránit před ohněm a aktivitami léta, je potřeba si tohoto ročního období hlavně užít. Než se nadějeme, bude tu větrný podzim a chladná zima, tak ať máme dostatek látky k vyhodnocení, zpracování, poučení a vyprávění příběhů za dlouhých večerů.

text a foto: Akademie léčivé výživy