začínáme cvičit

kondice

dýchání

wellness

strečink

relax

jak začít cvičit

Změna životního stylu krok za krokem / 13.2.2012

Životní styl je, zejména v 21. století, velmi často skloňovaným pojmem. Všichni o něm mluvíme a chceme k němu najít tu správnou cestu. Náš článek vám poradí 4 základní kroky, jak na sobě zapracovat. Aktivita samotná je však už jen na vás!

Životní styl je to, jaké máme vzdělání, sociální postavení, co rádi nakupujeme, jak trávíme volný čas, jak se oblékáme, co jíme. A proč ho chceme měnit? Důvodů může být několik - touha po lepší fyzické kondici i psychické vyrovnanosti, po vyšším pracovním úspěchu, nespokojenost s postavou nebo zdravotní komplikace.

Pokud se rozhodnete změnit svůj přístup k životu a udělat něco pro sebe, počítejte s tím, že je to běh na dlouhou trať. Nejde o týdenní dietu ani měsíční trénink případně nějaký sportovní víkend, ale o kompletní změnu režimu, na kterou si budete muset zvyknout, přizpůsobit jí chod rodiny i váš volný čas.

Jak začít?

Jako osobní trenér mohu potvrdit, že zejména s příchodem nového roku mají lidé tendence začít se sebou něco dělat. Ovšem úspěch rozhodně nezačíná zvednutím stokilové činky. Lidé zapomínají, že všechno chce svůj čas a i změna životního stylu má svá pevná pravidla. Pokud se opravdu rozhodnete, vaše fyzická i psychická schránka projdou obrovskou zátěží,“ říká osobní trenér, Martin Košťál. Proto vám nyní nastíníme, jak postupovat, na co se soustředit a které kroky rozhodně nepodcenit!

Krok první – NÁVŠTĚVA ODBORNÍKA

Odborníky jsou v tomto případě míněni fyzioterapeuti a výživoví poradce.

Fyzioterapeut se soustředí zejména na pohybový systém a jeho léčbu pomocí nejrůznějších manuálních technik. Na základě vyšetření vám řekne, které svaly v těle máte ochablé, zkrácené, jaké máte držení těla a jak nejúčinněji dosáhnout změny.

Návštěva fyzioterapeuta by měla být běžnou součástí života. Bohužel to lidé stále podceňují a přichází až v okamžiku, kdy je problém v pokročilém stádiu,“ říká fyzioterapeutka Renata Větrovská.

Výživový poradce, jak už z názvu vyplývá, je odborník v oblasti stravování. Výživový poradce vám řekne, v jakém stavu se vaše tělo nachází. Kolik máte procent tuku, jaké je množství vody a určí „startovní pozici“ změřením obvodu pasu, prsou, boků, stehen a rukou. Na základě informací o vašich stravovacích návycích a s ohledem na váš budoucí plán sestaví vyvážený jídelníček, dozvíte se, co vašemu tělu chybí nebo naopak, co musíte z jídelníčku zcela vypustit. Návštěva výživového poradce ale není jen jednorázová záležitost. V ideálním případě by měl být vaším „přítelem na telefonu“, měli byste být v častém kontaktu a všechny nejasnosti konzultovat.

Krok druhý – VÝBĚR OSOBNÍHO TRENÉRA

Začátek bývá těžký, ale litovat toho nebudete. Cvičení byste rozhodně měli zahájit pod dohledem odborníka. Nezapomeňte, že investujete především do sebe.

Výběr fitcentra i trenéra už je na vás. Dejte na doporučení známých, klidně bez ostychu několik posiloven navštivte. Fitcentra zcela běžně nabízí jeden vstup zdarma, abyste věděli, co vás tam čeká a v jakém prostředí budete potit krev. Vyberte si místo, které máte poblíž domova/kanceláře, ať je pro vás lehce dostupné.

Úvodní konzultace s trenérem bývá seznamovací. Trenér shlédne informace od fyzioterapeuta a výživového poradce, zjistí, čeho chcete dosáhnout a co máte za sebou. Na základě toho všeho stanoví ideální tréninkový plán a můžete začít! Při úvodních hodinách vám řekne spoustu obecných informací o vašem těle, dohlédne na správnou techniku cvičení a hlavně vás dokáže správně motivovat. Odborný dozor při cvičení je důležitý také proto, že špatnou manipulací se strojem a nesprávně provedenými cviky si můžete lehce ublížit.

Že z vás po prvních hodinách hned nekape pot? Jedna věc je, čeho by chtěl člověk dosáhnout a druhá, co skutečně jeho tělo potřebuje. Od toho máte trenéra, který vám vše vysvětlí.

„Někteří klienti bývají netrpěliví a mají pocit, že když nepropotí triko, nic pro sebe neudělali. Je třeba mít na paměti, že pokud pro sebe člověk několik let nic nedělá, nemůže chtít výsledky hned. Tělo musíte na zátěž připravit postupně a vytvořit potřebné svaly. Svým klientům vždy kladu na srdce, že důležité jsou dvě věci – správná intenzita cvičení a pravidelnost,“ doplňuje Martin Košťál.

Krok třetí – REGENERACE

Tělo vystavené pravidelné fyzické zátěži si také potřebuje někdy odpočinout. Do tréninkového plánu vám trenér určitě vloží i dny volna. Ve dnech odpočinku byste měli tělu dopřát opravdu klidný režim a nevystavovat ho větší fyzické zátěži. Po kolika dnech a jak dlouho si dát pauzu určí trenér na základě vaší fyzické kondice. U každého jedince je to individuální.

Regenerace urychluje návrat organismu zpět do stavu před zatížením, obnovují se odumřelé buňky, tělo získává sílu na další fyzické vypětí. Do dnů odpočinku byste měli zařadit nejen lenošení u televize, ale také například masáže, vířivku, saunu nebo páru.

Krok čtvrtý – OSOBNÍ ROZVOJ

Práci na svém osobním rozvoji, zejména na té fyzické stránce, už jste samozřejmě zahájili v předchozích krocích. Totálně jste změnili svůj denní režim. A právě proto je důležité popovídat si s nestranným odborníkem a zaměřit se i na vaší psychiku. Kouč je obecný název pro odborníka, který vám na základě svého přístupu otevře mysl, pomůže utřídit myšlenky, ukáže jak řešit krizové situace, účinně zvládat stres a hlavně dohlédne na to, abyste šli dál za svým cílem.

Metod koučingu je několik, pracovat můžete individuálně i skupinově. Jedním z přístupů je například tzv. Energy Streaming, který funguje na bázi vibračního pole každého jednotlivce. Naučí vás s ním účinně pracovat a lépe dosahovat vašich cílů.

Po absolvování těchto čtyř kroků a jejich zařazení do vašeho všednodenního koloběhu máte ideálně nakročeno ke změně svého životního stylu. Taková radikální změna se často projeví i jinde, než jen v lepší fyzické kondici a menší konfekční velikosti. Pokud se budete cítit dobře, zvýší se vám sebevědomí, ve fitku poznáte nové lidi, dostanete se do nové společnosti, začnete mít nové zájmy a váš život může být zkrátka už jedině lepší a kvalitnější.

bug